lunes, 23 de marzo de 2015

Moció aprovada en el Ple del 23 de març

Moció de rebuig de la Llei General de Telecomunicacions que es va presentar a l'Ajuntament aprovada en el Ple Municipal el 23 de març  


MOCIÓ DE L’AJUNTAMENT DE SANT BOI DE LLOBREGAT DE REBUIG DE LA LLEI 9/2014 DE TELECOMUNICACIONS I A LES ANTENES INSTAL·LADES AL CARRER ANTONI RUBIÓ I LLUCH

Atès que la Llei 9/ 2014, de 9 de maig, de telecomunicacions que en l’article 34.6 diu textualment “Per a la instal·lació de les estacions o infraestructura radioelèctriques utilitzades per a la prestació de serveis de comunicacionselectròniques disponibles per al públic a què es refereix la disposició addicional tercera de la Llei 12/2012, de 26 de desembre, de mesures urgents de liberalització del comerç i de determinats serveis, no es pot exigir l’obtenció de llicència prèvia d’instal·lacions, de funcionament o d’activitat, ni d’altres de classe similar o anàlogues, en els termes indicats a la Llei esmentada”.

Atès que la disposició final tercera de la Llei 9/ 2014, de 9 de maig, de telecomunicacions estableix la Modificació de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació i, en concret, introdueix la Disposició addicional vuitena d’Instal·lació d’infraestructures de xarxa o estacions radioelèctriques en edificacions de domini privat amb el text següent:

“Les obres d'instal·lació d'infraestructures de xarxa o estacions radioelèctriques en edificacions de domini privat no requeriran l'obtenció de llicència d'obres o edificació ni altres autoritzacions, si bé, en tot cas el promotor de les mateixes haurà de presentar davant l'autoritat competent en matèria d'obres de edificació una declaració responsable on consti que les obres es duran a terme segons un projecte o una memòria tècnica subscrits per un tècnic competent, segons correspongui, justificativa del compliment dels requisits aplicables del Codi Tècnic de l'Edificació. Un cop executades i finalitzades les obres d’instal·lació de les infraestructures de les xarxes de comunicacions electròniques, el promotor haurà de presentar davant l'autoritat competent una comunicació de la finalització de les obres i que aquestes s'han dut a terme segons el projecte tècnic o memòria tècnica.”

Atès que aquests articles posen de relleu la gairebé nul·la capacitat d’intervenció de les administracions locals en les emissions radioelèctriques i la instal·lació d’estacions base, ja que la Llei General de Telecomunicacions, aprovada definitivament el passat mes d’abril, sotmet directament el desplegament de xarxes públiques de comunicacions electròniques a les disposicions del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, en nom de la competència exclusiva de l'estat, usurpant la competència municipal per atorgar llicències i les competències municipals i autonòmiques en el camp de les telecomunicacions, amb les conseqüències següents:

- Desprotecció jurídica en matèria de salut i consum: no s'aplica ni deixa aplicar el principi de precaució (reconegut en l'art. 3 de la Llei 33/2011 General de Salut Pública) i deixa en mans privades i interessos comercials les consideracions relatives a la expropiació forçosa i a les infraccions greus. No atén les recomanacions precaucionistes de la Resolució 1815 de l'Assemblea parlamentària del Consell d'Europa (2011), ni a les Convencions internacionals com la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (2006), ni al Conveni d'Aarhus (1998), sobre accés a la informació, participació pública en la presa de decisions i accés a la justícia en temes mediambientals.

- L'autonomia municipal és una garantia institucional, qüestionada per aquesta llei, està reconeguda en la Constitució Espanyola de 1978 (articles 137 i 140) i en la Carta Europea d'Autonomia Local (article 3.1) ratificada per l'estat espanyol el 1988. Aquesta autonomia està reconeguda en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en la preservació dels interessos municipals en matèria de: a) Planejament, gestió, execució i disciplina urbanística. Protecció i gestió del patrimoni històric. b) Medi Ambient Urbà [...] i protecció contra la contaminació. j) Protecció de la salubritat pública. k) Promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.

- Davant la possibilitat de l'expropiació de béns privats i públics per a la instal·lació d'antenes de telefonia mòbil es preveu certa conflictivitat davant la qual els governs municipals no tindran cap possibilitat d'intervenció real, perquè quedaran relegats a un paper subsidiari.

- Atès que recentment ens trobem en procés d'instal·lació de les primeres antenes per part de l'operadora VODAFONE al carrer Rubió i Lluch, després de l'entrada en vigència de la normativa abans esmentada.

  És per això que el Ple Municipal, proposa l'adopció dels següents acords:

PRIMER.- Mostrar el rebuig a la Llei 9/2014 de Telecomunicacions per atemptar contra l'autonomia municipal i autonòmica i eleva al Govern central la proposta que qualsevol reforma que afecti a les entitats locals i autonòmiques haurà de comptar amb la participació de les mateixes.

SEGON.- Comunicar al Govern central la necessitat que qualsevol reforma de la Llei de Telecomunicacions tingui en compte el dret a la salut i a la vida per sobre dels beneficis econòmics i no atendre solament als interessos de la indústria.

TERCER.- Instar el govern central el fet que promogui un desplegament de les telecomunicacions segur i saludable escoltant a tots els actors afectats per la LLEI: els governs autonòmics i locals i especialment a la societat civil (associacions i col·lectius implicats) i als científics experts independents (les seves recerques i els seus punts de vista), atenent a les recomanacions de la Resolució 1815 de l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa (maig del 2011) sobre “Perills potencials dels camps electromagnètics i els seus efectes sobre el medi ambient”, així com als Convenis internacionals relacionats (Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de 2006, i el Conveni de Aarhus de 1998, sobre l'accés a la informació).

QUART.- Expressar la nostra disconformitat davant la instal·lació d'aquestes antenes al carrer Rubió i Lluch i demanar a les parts que reconsiderin l'acord d'instal·lació d'aquestes.

CINQUÈ.- Donar trasllat d’aquest acord als grups parlamentaris del Congrés de los Diputats, als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, al Govern de la Generalitat de Catalunya, a la Federació de Municipis de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis, a la Federación Española de Municipios, a la comunitat de veïns del carrer Rubió i Lluch, i a l´operadora VODAFONE.

No hay comentarios:

Publicar un comentario